În data de 8 noiembrie 2009, Curtea Constituţională a  României (CCR) a admis, cu majoritate de voturi, excepţia de  neconstituţionalitate a prevederilor Legii  298/2008  privind reţinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de  servicii de comunicaţii electronice destinate publicului sau de reţele  publice de comunicaţii, precum şi pentru modificarea Legii nr. 506/2004  privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii  private în sectorul comunicaţiilor electronice.
Decizia  CCR nr. 1.258/2009 a fost publicată în M.Of. nr. 798 din  23 noiembrie 2009.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Comisariatul  pentru Societatea Civilă (CSC) în Dosarul nr. 2971/3/2009 al  Tribunalului Bucureşti – Secţia comercială, în cadrul unui litigiu  comercial intentat împotriva SC. Orange S.A.
Tribunalul Bucureşti, judecând un litigiu comercial dintre firma de  telefonie Orange şi Comisariatul pentru Societatea Civilă (CSC), a admis  cererea ONG-ului care a susţinut că Legea 298/2008 privind reţinerea  datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicaţii  electronice destinate publicului sau de reţele publice de comunicaţii încalcă  art. 28 din Constituţia României, potrivit căruia "secretul  scrisorilor, al telegramelor, al altor trimiteri poştale, al  convorbirilor telefonice şi al celorlalte mijloace legale de comunicare  este inviolabil" şi a sesizat CCR în acest sens.
Totodată, mai multe organizaţii (Asociaţia Pro Democraţia, Agenţia de  Monitorizare a Presei, Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în  România, Centrul de Resurse Juridice, Centrul pentru Jurnalism  Independent, Centrul de Asistenţă pentru Organizaţii Neguvernamentale şi  Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile) au solicitat  – printr-o scrisoare – Avocatului Poporului să sesizeze Curtea  Constituţională privind limitarea drepturilor constituţionale ale  cetăţenilor, adusă de Legea 298/2008.
Curtea Constituţională a analizat excepţia de neconstituţionalitate  ridicată de CSC. Autorul excepţiei de neconstituţionalitate a solicitat  admiterea excepţiei, în integralitatea sa, susţinând că art. 1 şi art.  15 din Legea nr. 298/2008 încalcă dreptul la viaţă privată şi secretul  corespondenţei, drepturi garantate de Constituţie, pe fondul lipsei unei  definiţii legale a sintagmei „date conexe”, lipsă care are  rolul de a înlătura prezumţia de nevinovăţie, denigrând demnitatea  persoanei, şi de a genera abuzuri sub aspectul folosirii informaţiilor  de către organele abilitate.Cu atât mai mult, în  excepţia de neconstituţionalitate ridicată de CSC, se arată  inutilitatea Legii nr. 298/2008, în condiţiile în care  Codul de procedură penală reglementează o procedură specială care să  permită autorităţilor publice obţinerea şi utilizarea unor date legate  de viaţa privată a persoanei. 
Curtea a analizat şi punctele de vedere ale Tribunalului Bucureşti,  Guvernului României şi Avocatului Poporului care consideră ca fiind  constituţionale prevederile Legii nr. 298/2008.
În urma analizei făcute, CCR a constatat că „Legea nr. 298/2008,  astfel cum este redactată, este de natură să afecteze, chiar şi pe cale  indirectă, exerciţiul drepturilor sau al libertăţilor fundamentale, în  speţă al dreptului la viaţă intimă, privată şi de familie, dreptul la  secretul corespondenţei şi libertatea de exprimare, într-o manieră ce nu  corespunde cerinţelor stabilite de art. 53 din Constituţia României”.
Curtea notează şi faptul că Legea nr. 298/ 2008 se doreşte a fi o  excepţie, întrucât în materia drepturilor personale, regula instituită  de Constituţie, – dar şi de Directiva 2002/58/CE privind prelucrarea  datelor personale şi protejarea confidenţialităţii în sectorul  comunicaţiilor publice, de Legea nr. 677/2001 pentru protecţia  persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi  libera circulaţie a acestor date, precum şi de Legea nr. 506/2004  privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii  private în sectorul comunicaţiilor electronice – constă în respectarea  şi garantarea acestor drepturi. 
Ingerinţa dispusă de Legea 298/2009 nu  mai reprezintă o excepţie, întrucât prevederile actului  normativ în discuţie referitoare la obligaţia reţinerii datelor  personale pe durata a 6 luni impun această obligaţie în mod continuu,  fără a se avea în vedere necesitatea încetării măsurii de limitare odată  cu dispariţia cauzei ce a determinat-o.
Astfel, Curtea  decide că Legea nr. 298/2008 este neconstituţională.
Legea 298/2008 privind reţinerea datelor generate sau prelucrate de  furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului  sau de reţele publice de comunicaţii, precum şi pentru modificarea Legii  506/2004 referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal şi  protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice a fost  publicată în M.Of. nr. 780 din 21 noiembrie 2008.
Legea trebuia să intre în vigoare în vigoare în 60 de zile de la  publicarea în Monitorul Oficial, respectiv în 21 ianuarie 2009. Conform  legii, dispoziţiile referitoare la reţinerea datelor de trafic şi  localizare corespunzătoare serviciilor de acces la internet, poştă  electronică şi telefonie prin internet urmau să se aplice din 15 martie  2009. 
Normele de aplicare a Legii 298/2008 privind reţinerea datelor din  comunicaţii urmau să fie adoptate printr-o hotărâre de Guvern până la  finele anului 2009 şi să intre în vigoare cel mai târziu la 30 ianuarie  2010.
Însă, în februarie 2009, Guvernul a decis amânarea  aplicării Legii privind reţinerea datelor prelucrate în  reţelele de comunicaţii electronice până la 31 decembrie 2009 şi  promovarea, în acest interval, a unei ordonanţe de urgenţă. Măsura  de suspendare a aplicării legii are la bază observaţii făcute  Ministerului Comunicaţiilor care arată că, prin intrarea în vigoare a  acestei legi, activitatea de urmărire penală este mult îngreunată şi  chiar blocată.
realizat de c.j. Cristina Dumitraşcu
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu