joi, 25 martie 2010

Somajul in 2010

În 2010, FMI vede rata şomajului din România la 10%

10 Oct 2009 Dan Odagiu | 1 comentarii | 2191 vizualizari
Rating:
8 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza

Cei mai afectaţi de şomaj anul viitor vor fi salariaţii bugetari, tinerii absolvenţi de liceu şi facultate, salariaţii de la companiile de stat şi nu în ultimul rând angajaţii de la firmele private.
În 2010 rata şomajului va ajunge la la 10% în 2010, potrivit raportului Fondului Monetar Internaţional referitor la prima evaluare a acordului de împrumut cu România, publicat de instituţia financiară internaţională.

Agenţia Naţională a Forţei de Muncă (ANOFM) a raportat un număr de 625.000 de şomeri în septembrie şi o rată a şomajului de 6,9%. Cum in 2010 rata somajului va ajunge la 10% rezulta ca numarul de someri va creste cu 280.000 de persoane.

Practic din cei 280.000 de someri pe care FMI ii vede in plus anul viitor in Romania circa 50% mai precis 138.000 ar trebui sa vina de la stat.În 2010, discutăm de o reducere a cheltuielilor de personal echivalentă cu 0,66% din PIB, a spus Gheorghe Pogea. 


Rata şomajului din România - cea mai rapidă creştere din UE

7 mai 2007 Rata şomajului din România a crescut în luna martie la 7,8% comparativ cu nivelul de 6,9% înregistrat în perioada similară a anului trecut, ritmul de creştere fiind cel mai ridicat din Uniunea Europeană, potrivit biroului de statistică al UE, Eurostat.  Pentru lunile ianuarie şi februarie, Eurostat a calculat, pentru România, o rată a şomajului de 7,7%, se arată într-un comunicat al instituţiei. Potrivit Institutului Naţional de Statistică, rata şomajului a ajuns în februarie la 5,2%. Datele Eurostat se referă la locuitorii cu vârste cuprinse între 15 ani şi 74 de ani, fără loc de muncă, care pot începe să lucreze în decursul a două săptămâni şi care, în ultimele patru săptămâni, şi-au căutat, în mod activ, un loc de muncă.  Şomajul calculat pentru luna martie depăşeşte, în România, media statelor membre, de 7,3%. În rândul bărbaţilor, rata şomajului a fost de 9%, în urcare faţă de nivelul de 7,4% înregistrat în martie 2006, în timp ce pentru femei rata şomajului a crescut de la 6,2% la 6,5%.
La nivel european, şomajul în rândul bărbaţilor a fost de 6,4%, iar în rândul femeilor, de 8,3%. Rata şomajului pentru tinerii sub 25 de ani din România era, în martie, de 23,4%, comparativ cu nivelul de 20,2% din martie 2006. Populaţia cu vârstă de peste 25 de ani consemna o rată a şomajului de 6,1%, în urcare faţă de 5,4% la finele primului trimestru din 2006. Pe de altă parte, la nivel european, cele mai înalte rate ale şomajului au fost înregistrate în Polonia (11,4%) şi Slovacia (10,8%), la polul opus situându-se Danemarca şi Olanda, fiecare cu câte 3,4%. Un ritm înalt de creştere, apropiat de cel din România, a fost înregistrat în Ungaria, unde şomajul a avansat de la 7,3% în martie 2006 la 8,1% în luna martie a acestui an. Conform regulamentelor europene, statele membre ale UE realizează trimestrial anchete privind forţa de muncă în gospodării. Conform aceloraşi regulamente, fişierele anonimizate cu date individuale ale anchetei sunt transmise, trimestrial, către Eurostat, care aplică o serie de variabile şi le ajustează sezonier. (Mediafax)

EXECUTORII BANCARI - ABUZURI

Preşedintele UNEJR: Existenţa executorilor bancari, neeuropeană şi inacceptabilă

Preşedintele Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti din România (UNEJR), Marius Crafcenco, a declarat, marţi, că existenţa executorilor bancari în paralel cu cei judecătoreşti este inacceptabilă şi neeuropeană.
Existenţa executorilor bancari, neeuropeană şi inacceptabilă (Imagine: Arhiva Mediafax Foto)
Membrii Federaţiei Sindicatelor din Asigurări şi Bănci şi-au arătat nemulţumirea faţă de faptul că prin proiectul Codului de procedură civilă sunt desfiinţate corpurile de executori bancari, urmând ca executarea silită să fie făcută doar de către executorii judecătoreşti, şi cer modificarea acestuia.
"În cazul în care băncile şi alte instituţii beneficiază de corpuri proprii de executare, existenţa unor astfel de sisteme private, independente şi private este inacceptabilă şi neeuropeană. În nicio ţară din lume nu există mai multe corpuri profesionale care să facă executarea", a declarat pentru MEDIAFAX, preşedintele Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti din România (UNEJR), Marius Crafcenco.
Acesta a mai spus că executorii judecătoreşti sunt sub controlul Ministerului Justiţiei, fiind controlaţi de inspectorii de specialitate, în timp ce executorii bancari sunt angajaţi ai băncilor care sunt instituţii private.
În statutul executorilor judecătoreşti există posibilitatea ca acesta să fie recuzat sau să se abţină în cazul în care există un conflict de interese. În schimb, un executor bancar nu are un for superior în faţa căruia să fie reclamate eventualele incompatibilităţi sau abuzuri.
De asemenea, executorii judecătoreşti intră în corpul profesional în urma unui examen organizat la nivelul Ministerului Justiţiei, nu printr-un interviu.
"Latura socială a dorinţei executorilor bancari de a fi incluşi în Codul de procedură civilă nu este justificată, majoritatea celor care funcţionează ca executori bancari , fiind foşti angajaţi ai băncii", a mai spus preşedintele UNEJR.
Din punct de vedere legal, situaţia executorilor bancari este reglementată prin Ordinul Ministrului Justiţiei 2628/1999 care schimbă Codul de procedură civilă.
De asemenea, situaţia juridică a executorilor bancari este reglementată şi prin articolul 418, alineatul 2 din Ordonanţa 99/2006: "Separat sau după caz, în cadrul asociaţiilor profesionale, instituţiile de credit pot să-şi organizeze un corp propriu de executori a cărui activitate este strict legată de punerea în executare a titlurilor executorii aparţinând instituţiei de credit şi altor entităţi care aparţin grupului acesteia şi care desfăşoară activităţi financiare".
Voci din cadrul executorilor judecătoreşti arată că dorinţa înfiinţării executorilor bancari este periculoasă, deoarece executorii bancari nu efectuau executări propriu-zice ci doar acte administrative, cu aprobarea Şefului Corpului de Executări Bancare.
Înfiinţarea executorilor bancari, ca entitate separată, ar duce şi la crearea unui conflict de interese. Apare situaţia în care un angajat al băncii execută silit o datorie a angajatorului său, fără ca un observator extern să verifice legalitatea acestei executări. În plus, băncile nu afişează licitaţiile pentru bunurile executate silit, în timp ce executorii judecătoreşti au obligaţia legală să afişeze aceste lucruri.
Încercări ale executorilor bancari de a fi incluşi în noul Cod de procedură civilă au mai existat şi în timpul dezbaterilor referitoare la noile reglementări.
Ciobanu: Principala modificare se referă la executarea silită
Profesorul de drept, Viorel Ciobanu, arăta că "principala modificare constă în faptul că se propune ca executarea să se facă de regulă prin executori judecătoreşti, cu excepţia creanţelor fiscale. Chiar şi în privinţa lor dacă există mai multe executări, acestea se vor conexa şi se vor face de executorii judecătoreşti".
"Soluţia la care ne-am oprit e o soluţie europeană", spunea profesorul Ciobanu.
De asemenea, Viorel Mihai Ciobanu explica la aceea dată că "Nu e european ca o parte aflată în conflict, în faza executării silite, să facă şi executarea", mai explica acesta.
Pe de altă parte, executorii bancari, care sunt angajaţi ai băncilor în funcţii de consilieri juridici, susţin că există un volum mare de lucru în acest domeniu, pe care băncile nu o pot acoperi, însă juriştii nu văd rezolvarea acestei probleme prin crearea unei instituţii paralele private.
În privinţa acuzaţiilor sindicaliştilor referitoare la comisioanele executorilor judecătoreşti, UNJER arată că onorariile practicate sunt stabilite prin ordinul ministrului Justiţiei şi că aceştia fac o confuzie între comisioane şi onorarii.
Chiar UNEJR le-a propus executorilor bancari o modificare legislativă prin care să fie incluşi în Legea 188/2000, însă nu au ajuns la un consens.
Competenţa executorilor judecătoreşti este reglementată prin articolul 1 din această lege care prevede că: "Executarea silită a dispoziţiilor cu caracter civil din titlurile executorii se efectuează de către executorii judecătoreşti, dacă legea nu prevede altfel. Executorii judecătoreşti îndeplinesc şi alte atribuţii date prin lege în competenţa lor".
Constantin: Executorii bancarii au alt mod de operare faţă de cei judecătoreşti
Preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Asigurări şi Bănci, Paraschiv Constantin, a declarat că "executorii bancari nu vor să recupereze bunurile gajate, ci creditele, duc o activitate de prevenire, se stabilesc anumite termene de amânare."
"Executorul judecătoresc ştie una şi bună: dacă întârzie două luni cu ratele, îi pune lacătul pe uşă. Nu urmăreşte debitorul", a mai spus Constantin.
Preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Asigurări şi Bănci a mai precizat că eliminarea executorilor bancari este prevăzută de articolele 602 şi 604 alineatul 2 din proiectul Codului de procedură civilă, ultima variantă postată pe site-ul Ministerului de Justiţie în 25 februarie, aceasta fiind şi forma aprobată în şedinţa de Guvern din aceeaşi dată.
"Executorii bancari, spre deosebire de cei judecătoreşti, primesc doar salariul de bază, nu şi comisioane, aşa cum o fac executorii judecătoreşti. Imaginaţi-vă sumele care se vor vehicula la un comision de 20 la sută în acest an de criză, când este posibil ca oamenii să întârzie mai mult cu plata ratelor", a spus Constantin, care a precizat că până la 1 ianuarie 2009 românii aveau restanţe la bănci de 1,92 miliarde de lei.
Dacă intră în vigoare noul Cod de procedură civilă, celor peste 500 de executori bancari afiliaţi la FSAB li se vor desface contractele de muncă, a adăugat liderul sindical.
FSAB are peste 8.700 de membri de sindicate din bănci, între care BRD, Raiffeisen, Unicredit, Romextera şi Bancpost.
Liderul sindical a mai spus că, momentan, companiile nu îşi pun problema restructurărilor. "E posibil ca salariaţii care acordă credite să fie repartizaţi la recuperare", a spus Constantin.
El a precizat că până în prezent a primit câteva sesizări de la salariaţii Credit Europe Bank, dar că nu ştie exact ce se întâmplă acolo şi nu îi poate sprijini pentru că nu sunt membri de sindicat.

Executarea silită a datornicilor la bănci devine mai transparentă

de Vasile Pop-Coman in Actualitate pe 4 Septembrie 2009, 18:03
Apartamentele scoase la licitaţie pot fi mai ieftine cu o treime faţă de valoarea evaluată
Numărul celor care nu-şi mai pot plăti ratele la credite continuă să crească, astfel încât băncile sunt nevoite să scoată la licitaţie tot mai multe imobile ipotecate. Problema executării debitorilor s-a dovedit un subiect tabu, presupunându-se că ar putea afecta prestigiul instituţiei de credit, aşa că licitaţiile de vânzare a apartamentelor ipotecate s-a făcut până acum cu discreţie.
În ultima vreme, băncile au devenit tot mai transparente cu privire la procesul de executare, lansând chiar şi rubrici speciale pe propriile site-uri, în care sunt publicate anunţurile de vânzare. Este cazul unor bănci mai mari, precum Raiffeisen Bank sau Banca Românească, sau al altora mai mici, ca ProCredit Bank sau Leumi Bank. Dar cele mai multe bănci încă ţin la secret licitaţiile de executare silită a datornicilor. Primele semne de transparenţă apar în contextul în care vânzarea imobilelor ipotecate sau a altor bunuri se dovedeşte un proces dificil şi de durată, din cauza crizei financiare, precum şi a birocraţiei şi legislaţiei încâlcite din acest domeniu, fapt care afectează veniturile băncilor.

„Participarea la licitaţie, pe riscul dumneavoastr§”
Procedurile de recuperare a datoriilor sunt dificile, mai ales în cazul companiilor, legea insolvenţei nefiind de mare ajutor. Apoi este vorba şi de opoziţia manifestată de proprietarii apartamentelor scoase la licitaţie. De exemplu, un apartament din Deva în care locuiesc administratorii unei firme de construcţii înfiinţate în 1992, aflată acum în insolvenţă, a ajuns la a cincea licitaţie organizată de bancă pentru recuperarea unei datorii de 190.000 de euro. „Proprietarul a făcut tot posibilul pentru a împiedica vânzarea apartamentului, recurgând la mai multe procese în instanţă, pentru tergiversarea executării. Ba chiar am fost nevoiţi să intrăm cu poliţia în respectivul apartament”, spune executorul bancar. De cealaltă parte, proprietarul încearcă să descurajeze potenţialii cumpărători ai imobilului, al cărui preţ de pornire la licitaţie a fost scăzut cu 25% faţă de cel evaluat, până la 65.000 de euro. „Dacă vreţi să participaţi la licitaţie, o faceţi pe riscul dumneavoastră, pentru că apartamentul se află în litigiu în justiţie, este gajat de altă bancă”, ne-a spus la telefon proprietarul.

miercuri, 24 martie 2010

SPAGA!

Nu vreau sa dau spaga ca sa mi se instaleze un contor

Domnul Valeriu s-a adresat Senatorului Urban Iulian si Asociatiei www.asistentapentruconsumatori.ro cu urmatoarea sesizare:

\"Valeriu

193.230.133.254 Submitted on 2010/03/18 at 2:59pm
Din luna Ianuarie am facut o cerere la compania de electricitate sa imi monteze contoar, nici pina azi nu am contoar in apartamentul in care urmeaza sa ma mut.
Astept sa fie semnat contractul sa ma cheme, etc..
Ce pot face?

Nu doresc sa dau spaga.

Consecintele legii falimentului personal

Care sunt consecinţele legii falimentului personal

Autor: Valentin Vioreanu
Publicat: 23 Martie 2010
Vizionari: 2999;
Legea insolvenţei persoanelor fizice va reprezenta un risc suplimentar pentru bănci şi se va traduce în creşterea costurilor la creditele pentru persoane fizice, în special ipotecare, iar aplicabilitatea se va reduce la clienţii cu credite mari, a declarat vicepreşedintele ARB, Steven van Groningen.
Avantajele "faliţilor"
Totuşi, dacă aceasta va fi acceptată ea va aduce mai multe avantaje clienţilor băncilor din România. Astfel, cei care nu reuşesc să îşi mai achite ratele la bănci nu vor mai fi în situaţia să îşi piardă casele din vina unor restanţe acumulate în timp.
De asemenea, băncile nu vor mai putea bloca conturile datornicilor şi vor fi obligate să îi lase acestuia o sumă lunară care să îi asigure o viaţă decentă.
Legea mai stabileşte că debitorul de bună credinţă care, fie prin plan, fie prin plata anticipată, a acoperit un minimum de 75% din valoarea totală a creanţelor acceptate în lista creditorilor, va beneficia de închiderea anticipată a procedurii şi de ştergerea din toate registrele de publicitate şi evidenţele publice a consecinţelor juridice ale insolvenţei.
Cine va cere falimentul personal?
"În 99% din cazurile în care se va aplica legea va fi vorba de cineva care a luat un credit mare de la bancă şi există în garanţie un activ mare. Dacă nu rambursează creditul, casa şi terenul sunt vândute, iar banii merg la bancă. Pentru asta nu e nevoie de o lege specială. Legea va reprezenta un risc pentru că va fi văzută ca o oportunitate (...) S-a văzut că nici legea insolvabilităţii companiilor nu a funcţionat cum trebuie, pentru că nici băncile, nici avocaţii, nici clienţii nu au experienşa necesară. Trebuie proceduri rapide, trebuie scurtate termenele", a spus van Groningen, care este şi preşedintele Raiffeisen Bank România.
Potrivit proiectului de lege, debitorul care cu bună credinţă a cerut şi a acceptat deschiderea procedurii insolvenţei va putea fi descărcat total sau parţial de datoriile anterioare sau ulterioare deschiderii procedurii, dacă bunurile sale sunt insuficiente pentru plata întregii mase credale şi dacă instanţa i-a acordat beneficiul scuzabilităţii.
90% din clienţi vor suferi pentru cei care nu plătesc
Vicepreşedintele ARB a explicat că riscul asociat posibilităţii declarării în insolvenţă a unor debitori în condiţiile unor proceduri care s-au dovedit greoaie va forţa băncile să crească dobânzile la creditele de retail, în special ipotecare, pentru a acoperi riscul refinanţării.
"Astfel, cei care plătesc, adică peste 90% din clienţii persoane fizice, vor suferi pentru cei care nu plătesc", a conchis van Groningen.
Guvernul s-a pronunţat împotriva proiectului de lege promovat de doi senatori PDL, invocând probleme de legalitate. Actul normativ va fi trimis spre dezbatere Camerei Deputaţiilor, care este camera decizională.
Senatorii au adoptat, marţi, o propunere legislativă privind insolvenţa persoanelor fizice, iniţiată de senatori PDL, dar care a fost susţinută în plen de toate grupurile parlamentare.
Senatorul independent Serioja Chivu a anunţat că grupul senatorial mixt susţine adoptarea proiectului, un anunţ similar fiind făcut şi de senatorul UDMR Verestoy Attila.
"Se vede că avem o unanimitate pentru susţinerea oamenilor care suferă şi care de cele mai multe ori suferă pe nedrept", a constatat senatorul.
DETALII:
Pentru a vedea textul complet al proiectului de lege, click aici

vineri, 12 martie 2010

Salariile in 2010: mai mari la stat, mai mici la privat

Datele furnizate de Institutul National de Statistica (INS) privitor la castigul salarial inregistrat in ianuarie 2010 contrazic sindicalistii care se pregatesc acum de greva avand ca motiv principal diminuarea salariilor.
In luna ianuarie 2010, castigul salarial mediu net a fost de 1.426 lei, in scadere fata de luna precedenta cu 51 lei (-3,5%).
Balanta se inclina insa in favoarea angajatilor din sistemul bugetar, singurii care au beneficiat de salarii mai mari in prima luna a anului.
Astfel, personalul care lucreaza in activitati culturale si recreative a primit un salariu net cu 18,5% mai mare decat in ultima luna a anului precedent, cei din sanatate si asistenta sociala au beneficiat de venituri salariale de la bugetul de stat mai mari cu 17,8%, personalul din invatamant cu 14,0%, iar lucratorii din administratie publica, aparare, asigurari sociale din sistemul public au beneficiat de salarii mai mari cu 5,1% fata de luna anterioara.

Unde ne angajam in urmatoarele 3 luni? Ce sectoare mai angajeaza in Romania?

Comertul, muncile agricole si industria prelucratoare par a fi singurele domenii in care se vor face angajari in urmatoarele 3 luni, in timp ce in banking, administratie publica sau constructii este exclus sa gasiti angajatori optimisti cu privire la angajarile viitoare. Pe regiuni, zona de sud-est a Romaniei pare a fi cea mai optimista cu privire la volumul angajarilor pentru perioana martie-mai 2010, in vreme ce ardelenii din nord-vest si moldovenii par a fi cei mai pesimisti, arata un studiu al Manpower, efectual la nivel global.

“Pentru Trimestrul al doilea din 2010 angajatorii romani previzioneaza o piata a muncii caracterizata de apatie, cu un ritm lent in ceea ce privește angajarile. In timp ce 14% dintre angajatori se asteapta sa creasca volumul angajarilor in trimestrul urmator, 21% dintre acestia anticipeaza o scadere a activitatii de angajare si 64% dintre ei nu anticipeaza nicio schimbare”, se arata in studiul Manpower.

joi, 4 martie 2010

Situatie de criza

Obisnuim sa credem ca ceea ce ne este expus la TV este si adevarat. Numai minciuni!
Ne-am obisnuit sa nu ne mai cerem drepturile. Preferam sa suferim!
De ce trebuie sa stam cu mainile in san si nu facem nimic? Este intrebarea pe care ne-o punem toti, dar nimeni nu vrea sa ia atitudine. Chiar nu avem posibilitatea sa ne unim si sa ne cerem ceea ce este al nostru?
Astept propuneri si comentarii!
http://www.problemeleromanilor.blogspot.com

Ce parere aveti despre organele statului?

Spune si tu.

Ce te nemultumeste in Romania?

Spune aici ceea ce te nemultumeste. Poate parerile noastre conteaza si poate reusim sa facem ceva.

GDF SUEZ

Mai nou, si cei de la GDF SUEZ, au inceput cu regularizari la gaze si acest lucru nu duce la altceva decat la facturi de regularizare umflate, facturi din ce in ce mai mari, etc.

Ma intreb, unde o sa ajunga tara asta?

nereguli CEZ SA

De ce trebuie sa platim o factura in care nu este detaliat exact ceea ce avem de plata?
De ce nu avem acces la datele noastre si la explicatii in ceea ce ne priveste?

Din aceasta cauza, romanii platesc ceea ce nu stiu, platesc facturi ''umflate'', pentru ca nu au posibilitatea sa se impuna si sa ceara ceea ce este al lor.

Se emit facturi fara sa se mai tina cont de estimatul facut de cetateanul roman, se percep fel si fel de taxe(taxe radio tv), servicii pentru care platim deja facturi la firmele de cablu, se fac debransari si rebransari la cheful celor de la CEZ si a celor de la ADREM INVEST, firme capusa aparute peste noapte si pentru care platim tot noi oamenii de rand.